Sofies generationsresa i Sydafrika

Mammas dröm om att få uppleva Sydafrika gick i uppfyllelse. Därför reste vi dit på en generationsresa under höstlovet, mamma, jag och min bror med våra familjer! Givetvis hade jag plockat ut godbitarna av vad landet har att erbjuda. Många frågar sig hur det är att resa med barn till Sydafrika och mitt svar är det är inga problem. Det är lätt att kombinera vad man som vuxen vill göra och vad man som barn vill hitta på. Restauranger och vingårdar har ofta något för barnen att sysselsätta sig med. Det är enkelt att resa med barn och människorna är vänliga och hjälpsamma. Men denna resa var mina barns andra gång i Sydafrika, så de visste lite vad de hade att förvänta sig. Och de var otroligt spända på att också få resa med mormor!

Vår resa till Sydafrika började i vackra Kapstaden. Vi hade sightseeing och var ute i kåkstäderna för att barnen skulle få se hur andra barns liv kan se ut. Alla fick både en och flera tankar med sig hem. Vi njöt av en en eftermiddag för sol och bad i Camps Bay vid Kapstadens strandkant. När vi var där såg vi att linbanan till Taffelberget var öppen så vi bokade biljetter och åkte upp. Det blev en fantastisk kväll på berget, totalt vindstilla och tyst när solen sakta gick ner över Kapstaden.

På vägen till Hermanus körde vi via Godahoppsudden. Men vi stannade också till längst vägen i Hout Bay och tittade på sälarna, innan vi körde vackra Chapmans Peak och åt en god lunch vid Cape Point. Vi hann även till Boulders Beach för att se på pingvinerna. Framme i Hermanus såg vi rätvalar som hoppade och lekte i bukten. Det blev en lång dag och många upplevelser men det var det verkligen värt!

Vi lämnade kusten och körde inåt landet mot vindistriktet och samhället Robertson. Här var det lugna och lata dagar vid poolen som stod på schemat. Jag och mamma hann även med en flodkryssning vid Viljoensdrift. Här fick vi plocka ihop vår egen picknickkorg och åka öppen båt längs med floden.  Men trots att det var en generationsresa var det mycket uppskattat att få vara bara vi två i Sydafrika för omväxlings skull.

I Stellenbosch var det däremot äntligen dags för vinprovning. Men vi valde att åka till Waterford där man kombinerar viner med choklad. Dessutom är det otroligt vackert och det finns gott om ytor för barnen att springa på. En av dagarna åkte vi ner till Somerset West och besökte en geparduppfödning där vi kunde klappa djuren. Alltså, pengarna för inträde går sedan tillbaka till geparderna vilket känns som ett väldigt viktigt bidrag vi kunde göra.

Vi avslutade vår härliga resa på östkusten, i provinsen KwaZulu Natal. Här känner man däremot att man är i Afrika på riktigt. Både genom naturen och att de vilda djuren börjar visa sig. Vi stannade i den lilla byn St. Lucia. Här lever flodhästar vilt i flodmynningen och på en flodkryssning i solnedgången får vi lära oss mer om det marina livet häromkring. De tre sista nätterna spenderade vi på makalösa Thanda Game Reserve. Vi har tidigare besökt Tented Camp men med barnen bodde vi på Thanda Safari Lodge istället. För när det gäller safari och barn så är det alltid upp till rangern om barnen får följa med eller inte. Men våra barn var med på alla sex safariturerna. Vi väckte dem innan klockan fem på morgonen och de var lika spända och nyfikna varje morgon. Barnen pratar fortfarande om när vi satt tysta i jeepen och lyssnade på naturen och hur det knakade inne i bushen. Rangern sade att det var en elefanthjord. Plötsligt kom de, hur många som helst som kom riktigt nära jeepen. Barnen var helt exalterade! Vår generationsresa till Sydafrika avslutades verkligen på absolut bästa sätt!