Under sportlovet åkte jag och familjen till Sydafrika som består av två vuxna och två barn 17 och 12 år. Under resan upplevde vi vackra Kapstaden, Garden Route, de södra delarna av Drakensberget och avslutningsvis safari på fantastiska Thanda Private Game Reserve.

I Kapstaden började vi med en katamarantur där vi fick se vackra Kapstaden från havet. Under turen mötte vi på sälar och delfiner, vi hade även tur att se sprej från en stor val, men den var tyvärr på väg ut så inget nära möte denna gång. Jag hade förbokat en helikoptertur, vilken häftig upplevelse och ett fantastiskt sätt att få en överblick över Kapstaden. Vi hade inte fått nog av höjder så vi vandrade upp för Taffelberget, och tog linbanan ned. Dagen avslutades med middag på GOLD, där fick vi prova rätter från hela Afrika, en underbar start på denna familjeresa!

Vi fortsatte resan mot kuststaden Hermanus, på vägen dit svängde vi av mot Bettys Bay och hälsade på pingvinerna. Vi kom fram till Hermanus lagom till lunch, som vi åt på Bientangs Cave där vi delade på 2 stora skaldjurstallrikar, så himla gott. Då det inte är valsäsong i februari valde vi att ta en vintur med Winehopper i Hemel-en-Aarde dalen, en heldagstur där vi stannade vid ett flertal vingårdar, där vi njöt av bra viner och underbara vyer.

Nästa stopp var Oudtshoorn där vi började med ett besök på Ostrich Farm, vi hade en guidad tur och fick en massa intressant information om dessa fascinerade djur, till lunch passade vi på att prova struts, fantastiskt gott. Dagen efter var det tidig väckning då vi skulle ut och se när surikaterna vaknar till liv, så otroligt söta djur. Dagen fortsatte med ett besök i Cango Caves, droppstensgrottorna, kan bara sammanfatta denna tur med, WOW, naturen är verkligen helt magisk. Vi avslutade vår vistelse i Oudtshoorn med ett besök på Cango Wildlife Ranch, som är en djurpark och en naturskyddsanläggning som är engagerad i att bevara utrotningshotade djur, man kan även interagera med vissa av djuren, vi gick en guidad tur genom parken och sen fick barnen prova på att bli nerhissade i en bur och stå öga mot öga med en krokodil.

Efter denna adrenalinchock körde vi till Knysna och hade en lugn kväll på Simola Golf Resort. Min äldsta son fyllde 18 år under denna resa och på hans födelsedag hade jag bokat en guidad tur till Featherbed Nature Reserve. Vi åkte båt ut till nationalparken där en jeep 4×4 med släp väntade och tog oss på slingriga vägar upp till toppen, sen hade vi en vacker promenad tillbaka. På kvällen hade vi födelsedagsmiddag på 34 South Degrees där vi provade ostron, det är nästan ett måste då Knysna tidigare var Afrikas största ostronodling.

På väg till Port Elizabeth stoppade vi till vid Blaauwkrantzbron där min man och äldsta son hoppade bungyjump, detta är världens högsta bungyjump från en bro, 216 meter, jag och min yngsta son nöjde oss med att ta den så kallade Skywalk där vi stod på bron och såg dem slänga sig ut.

Efter tidig väckning tar vi oss till flygplasten för att flyga vidare till Durban och köra till Sani Pass, som ligger i de södra delarna av Drakensberg. Här hade vi en heldagstur genom passet och in i Lesotho som är ett litet kungadöme, högt beläget i bergen och omringat av Sydafrika. Turen körs på slingriga vägar genom bergspasset som bjuder på fantastiska vyer. Precis på gränsen i Lesotho ligger Afrikas högst belägna pub, där stannade vi givetvis och tog något kallt att dricka. Turen fortsatte neråt där vi besökte en lokal by och fick en dansuppvisning. Lunchen bestod av en lammgryta som man åt med händerna, detta var den bästa lunchen min yngsta son ätit under hela resan.

Nu har det äntligen blivit dags för höjdpunkten på resan som barnen tjatat om sen vi kom till Sydafrika, safari! Vi hade fyra nätter på underbara Thanda Private Game Reserve, där vi bodde på Thanda Safari Lodge. Upp tidigt på morgonen för att ge sig ut samtidigt som solen går upp och alla djur vaknar till liv. Efter ca tre timmar återvände vi till lodgen för att avnjuta frukosten som smakar så gott efter safarin. Under dagen njöt vi av lugnet och slappade med en bok på terrassen.

På eftermiddagen var det dags igen för en tre timmars safari, under våra safariturer har vi fått se så otroligt mycket djur och känner att vi kan aldrig riktigt få nog av att få se allt från The Big Five till de små djuren som korsar vägen, ett djur som jag inte tänkte att jag skulle se i bushen var en sköldpadda.

En underbar familjeresa som gett oss minnen för livet!