Som ni kan läsa om här så firade vårt 20-årsjubileum genom att ta med våra systerbolag ner till Zimbabwe. Vi som jobbar på Sydafrikaresor fick möjligheten att stanna en natt extra och åkte då över till Botswana och Chobe för en natt.

Resan till Botswana tog ca 1,5 h till Botswana från Victoriafallen. Längs vägen har man chansen att se vilda djur och vi hade turen att se elefanter som stod och betade.

Vi kom fram strax innan lunch och åkte direkt till Chobe Bush Lodge samt Chobe Safari Lodge. Här fick vi en rundvisning av båda boendena. Chobe Bush Lodge ligger som namnet säger mer i bushen och Chobe Safari Lodge ligger precis vid Chobe River. Vi åt en god lunch på Chobe Safari Lodge där vi satt precis vid floden och spanade ut för att se de vilda djuren.

Efter våra hotellvisningar åkte vi den korta sträckan till vårt boende Chobe Marina Lodge. Även detta boende ligger precis vid Chobe River och samtliga rum har på ett eller annat sätt utsikt över floden. Vi hade en liten stund vid poolen innan det var dags för safari. Den första safarin vi gjorde var via en flodkryssning som avgår på kvällen. Sakta glider man runt på floden och spanar efter djuren. Under tiden turen pågår blir man erbjuden dricka och snacks.

Flodsafarin går runt flodön Sedudu. Ön ligger intill gränsen till Namibia och har tidigare stått i centrum för en tvist mellan dessa två länder. Mitt på ön har Botswana satt ner sin landsflagga så att det klart och tydligt syns vilket land som ön tillhör.

Vi såg allt från krokodiler, fåglar, giraffer, flodhästar och mycket annat. Den bästa upplevelsen för oss alla var när en flock elefanter stod nära flodkanten och två av dem fick för sig att simma över till Sedudu. Detta var något som ingen av oss sett tidigare, elefanter som simmade! I solnedgången kom de i land och fortsatte sitt lufsande och ätande. På ön fanns även en flock bufflar som även de simmat över. Ett perfekt ställe för dem att beta då det på ön inte finns några rovdjur.

Fyllda med upplevelser kom vi tillbaka till boendet och en god middag väntade. Den här kvällen var det en Braai och vi fick njuta av god grillad mat och en mängd tillbehör. Under middagen kom även lokala dansare som sjöng och underhöll oss. En riktig afrikansk upplevelse.

Vi avslutade vår vistelse i Botswana med en morgonsafari i Chobe National Park. Vi steg upp tidigt och fick kaffe/te och rusks innan vi begav oss i väg. Vi fick se mycket djur denna morgon men den största upplevelsen här var när vi hörde en lejonhane ryta på nära håll. Plötsligt fick vi se honom och han gick rytande alldeles intill vår jeep. Bättre avslut än så kan man inte få!