På äventyr i södra Afrika med Niklas

Afrika har alltid legat mig varmt om hjärtat och nu är det dags för ännu ett äventyr. Denna gång ska jag få se nya platser jag aldrig trott att jag skulle få uppleva. Jag ska nämligen ut på en äventyrsresa från Victoriafallen i Zimbabwe genom Botswana och hela vägen ner till Johannesburg i Sydafrika. Mitt äventyr startar med att jag ska få uppleva de mäktiga Victoriafallen, eller som lokalbefolkningen kallar det för, ”Mosi-oa-Tunya” – ”den dundrande röken”, en dröm jag alltid haft. Det är otroligt mäktigt att se och jag känner mig väldigt liten när jag står och tittar på de dånande fallen…

Resan jag ska ge mig ut på är en äventyrsresa med Nomad Africa Adventure Tours och jag ska bo i tält. Jag har packat ner min sovsäck och tagit med en liten kudde. Första natten i tältet har jag svårt att sova, inte på grund av tältet eller madrassen jag har fått låna, det är bekvämt. Det som håller mig vaken är alla ljud som hörs omkring mig. Jag befinner mig i Botswana och Chobe National Park som är Botswanas största nationalpark och hem till världens största population av elefanter. Jag hör dem tydligt och somnar till slut förväntansfull av allt som komma skall då detta endast är början av min resa.

Vi fortsätter vår resa genom Botswana och guiden berättar informativt och ärligt om landet. Jag känner att turen ger mig mycket mer än bara själva resan, jag får även med mig mycket kunskap om platserna vi besöker. Det är nu dags för lunch, vi stannar vid sidan av en mindre väg och tar fram köket som finns i trucken. Tillsammans med vår guide som även är en duktig kock styr vi tillsammans upp vår lunch. Det är en enklare lunch, men att sitta någonstans i Afrika, i det vilda och äta sin lunch gör att maten smakar så mycket bättre än hemma. På eftermiddagen når vi vår camping och slår upp våra tält. Efter en stunds avkoppling är det dags för kvällsmat. Kocken lagar en fantastisk middag och vi äter den vid vår lägereld under bar himmel, det är den godaste middagen jag någonsin ätit!

Nästa stopp på resan är Maun och det är härifrån vi ska resa in i världsarvet Okavangodeltat. Vi åker med Jeep in i deltat där våra kanoter, Mokoros, väntar på oss. Under ett par timmar glider vi fram bland vassen i en natur som är så vacker att den knappt går att beskriva. Jag känner mig väldigt lugn och lycklig över att äntligen få lov att uppleva Okavangodeltat. När vi når vår camp är tälten redan uppställda och vi gör en kort ”bush walk” för att titta på den afrikanska solnedgången.  På kvällen somnar jag till ljuden av alla spännande djur som finns i deltat. Dagen efter är det en tidig morgon då vi ska se soluppgången och göra ytterligare en ”bush walk”. I några timmar går vi med vår guide som bott hela sitt liv i deltat och vi har turen att få se giraffer, zebror, elefanter, buffel och även en landsköldpadda. Jag har aldrig känt mig så levande!

De sista dagarna sitter vi en del i bussen men vi gör ett mycket bestående besök hos San-folket som bor mitt ute i Kalahariöknen. Där visar de oss hur de gör för att överleva och hur de tar tillvara på naturens resurser när de behöver vatten, mat och medicin. Häftigt!

Sista dagen kör vi mot Johannesburg som är vår slutdestination. Vi säger hejdå till våra guider och resten av gruppen. Det kommer att ta tid att smälta alla intryck från den här äventyrsresan, men en sak är säker, Afrika har ännu en gång fångat mitt hjärta och jag kommer snart tillbaka igen.