Soliga Mauritius – Vi kommer tillbaka!

En grå eftermiddag i mars flög jag och min familj till vad som kom att bli vår drömsemester. Mauritius lockade med sol, bad och avkoppling och som ön levererade!

Med på resan hade vi vår treåriga son så vi var lite begränsade när det kom till aktiviteter och utflykter. Nu var siktet inställt på att bara njuta och vara tillsammans. När vi landade hämtades vi upp av en privat transfer som körde oss från södra delen av ön upp norrut och vidare ut på östkusten. Vi åkte på serpentinvägar genom ett mycket grönskande landskap. Väl framme vid vårt boende möttes vi av en helt fantastisk vy. Från receptionen och baren var det öppet mot poolen, det turkosa havet och de vajande palmerna. Här skulle vi helt klart trivas!

Hotellområdet bestod av flera pooler och låg precis vid havet. Barnpoolen blev vår favorit. Här kunde vi ligga och koppla av och hämta drinkar i baren precis bredvid. Snacksvagnen som serverade mauritiska godsaker låg också passande nära. Vårt rum blickade ut över stranden och palmerna. På kvällen åt vi i restaurangen som erbjöd fantastisk mat med olika teman varje kväll. Hotellet hade en barnklubb och ett mycket bra lekområde med båt- och pirattema som vår son gärna besökte. Det erbjöds skattjakt och andra roligheter för barnen om föräldrarna någon dag ville göra en egen utflykt som till exempel en snorklingstur eller spela en runda golf.

En dag åkte vi ut med en glasbottenbåt för att komma ut från strandkanten och se det fantastiska vattenlivet under ytan. Här såg vi fiskarna i det klarblå vattnet och det visade sig vara en perfekt utflykt att göra med barn. En annan dag åkte vi över med en liten flotte till en mer orörd strand i närheten av vårt hotell där vi åt lunch, solade och badade, bara vi. Vi besökte även marknaden och dess myller av olika handelsstånd och varor till försäljning. Samtidigt som vi var runt en del på ön så hade vi gott om tid att koppla av, som vi planerat för.

Förhoppningsvis besöker vi Mauritius igen, vi känner absolut att vi har mycket kvar att upptäcka. En snorklingstur med katamaran står högt på listan och en utflykt ner i de södra delarna för att få se mer av det vackra landskapet är ett måste. Och absolut kommer vi prova en ”Authentic dinner”, då man under en kväll får möjlighet att lära känna lokalbefolkningen på en helt annan nivå, då en familj bjuder in till middag hemma hos sig. Det hade varit trevligt och intressant så det blir det definitivt nästa gång. Mauritius har verkligen mycket att erbjuda och vi reste hem avslappnade, glada och med en stark önskan om att komma tillbaka.